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Omiya-koen Station

大宮公園駅

May 5th, 2016

concept:

大宮駅から2駅目の東武大宮公園駅の駅舎の建て替え。旧駅舎のイメージを継承して屋根のある平屋の駅舎とした。
駅前には大きなヒマラヤスギがあり、その木が駅のロータリーの中心となるように配棟した。
駅周辺には様々な文化施設があり、それらの観光の拠点となるようインフォメーションスペースを設けている。屋根は天然スレート、軒は木、壁は煉瓦タイルと素材に特徴があるが、駅周辺にある様々な文化施設から素材のイメージを引用して地域に馴染んた建物を目指した。

information:

竣工年:2016年4月
所在地:埼玉県さいたま市
用途:駅舎
建築面積:376㎡
延床面積:227㎡
階:地上1階
構造:RC造一部S造

award:

2017年度 鉄道建築協会賞 入賞

(photograph)
スズキスタジオ

concept:

The rebuilding of the Omiya-koen Station building.
The one-story station building inheriting the former's architecture style was designed and placed to work as a hub of tourism and be a part of a traffic circle surrounding a notable Himalayan Cedar tree, which has been popular among the locals for a long time.
The details finished with specifically picked materials for the building, such as a slated roof, eaves with wood panels and brick tiles walls, were mostly derived from the surrounding institutions for it to blend in the local environment smoothly.

information:

year: 2016/4
location: Saitama, Japan
building type: Station
BA: 376㎡
GFA: 227㎡
floor: 1F
structure: RC/S

award:

Railway Architecture Association Award 2017

(photograph)
Suzuki Studio

JR Nagano Station Building Zenkoji Gate

JR長野駅 善光寺口

March 1st, 2015

concept:

北陸新幹線延伸に合わせたJR長野駅の再開発計画。
駅全体の再開発コンセプト、駅ビルのファサード及びコンコースのデザインを担当した。
地場産の杉材による全幅140mの大庇、列柱を計画、善光寺を有する都市、長野らしさを表現するとともに、さまざまなイベントと連動し、時節に応じて装いを変えるファサードを実現した。
また、駅を長野の街づくりの拠点と位置づけ、善光寺参道の起点として、駅の再開発が門前町長野の街全体の賑わいにつながることを意図した。
民間所有の駅ビルと公共所有の大庇を一体的に整備する試みは、先進的な事例として特筆すべきものとなっている。

information:

竣工年:2015年3月
所在地:長野県 長野市
用途:駅舎
建築面積:-㎡
延床面積:10,351㎡
階:地上4階
構造:S造

(photograph)
坂倉建築研究所

concept:

Redevelopment of JR Nagano station to meet the demand urged by the extension of the Hokuriku shinkansen railway line.
Sakakura Associates took charge of the overall theme of the redevelopment for the whole station, the facade of the station building and the design of its concourses.
Giving the station a role of the center of vitalizations for the local area, the renewal was planned to conduces a great prosperity on the temple town as the starting point of the approach to Zenkoji temple.
An eave of 140m in length and a series of columns, both are made of cedar which is a local specialty of Nagano, create the characteristic facade which gets decorated differently on seasonal occasions and depicts the Nagano's local tradition. Additionally, it is a remarkable example of co-owning one large eave between a public facility and a private company.

information:

year: 2015/3
location: nagano, Japan
building type: Station Building
BA: - sqm
GFA: 10,351 sqm
floor: 4F
structure: S

(photograph)
Sakakura Associates

KYODO CORTY

経堂コルティ

February 28th, 2011

concept:

小田急の商業施設“コルティ”の成城に次ぐ二作目。
「経堂駅」前にあったスーパーマーケットの建替えとして計画された。
成城と同様に自然・街・駅・商業の融合した心地よい都市建築を求め、ここでは避難階段を積極的に空間化している。

information:

竣工年: 2011年
所在地: 東京都 世田谷区
用途: 商業施設(駅前ビル)
建築面積: 5,433㎡
延床面積: 15,650㎡
階: 地上4階
構造: S造

collaboration:

小田急建設

>>*成城コルティ (2006)

(photograph)
クドウフォト



concept:

The second building in the CORTY group of commercial facilities for the Odakyu railway line, following on the facility for Seijogakuen-mae Station.
It was planned as a replacement for the supermarket that formerly occupied in front of the Kyodo Station.
Like the Seijo facility, it proposes an attractive blend of nature, town, station, and retail.
The emergency stairs are approached as an element that adds spatial value.

information:

year: 2011
location: Tokyo, Japan
building type: Commercial Facilities
BA: 5,433㎡
GFA: 15,650㎡
floor: 4F
structure:S

collaboration:

Daiwa Odakyu Construction

>>*SEIJO CORTY (2006)

(photograph)
Kudou Photo

Odakyu Shinjuku Concourse Renewal

小田急新宿駅リニューアル

February 27th, 2011

concept:

新宿駅西口から南口へ至る小田急エリア全体のリニューアル。
利用者動線を見直しカフェなどのアメニティ施設を再配置、エリアを特徴づけるデザインモチーフとして、箱根をイメージさせる柔らかな素材をガラスで覆った柱などが採用された。

information:

竣工年: 2007-2011年
所在地: 東京都 新宿区
用途: ---
建築面積: ---
延床面積: ---
階: ---
構造: ---

(photograph)
竹中工務店総務部総務課写真室:1,2,4
スタジオバウハウス:3
坂倉建築研究所:5



concept:

Comprehensive renewal of the Odakyu area from the west exit to the south exit of Shinjyuku Station in Tokyo.
User circulation was reviewed to relocate cafes and other amenities.
As an image motif to characterize the area, the renovation adopted glass covered pillars clad in a soft material reminiscent of the resort area of Hakone.

information:

year: 2007-2011
location: Tokyo, Japan
building type: Concourse
BA: ---
GFA: ---
floor: ---
structure: ---

(photograph)
Takenaka Corporation:1,2,4
Studio BAUHAUS:3
Sakakura Associates:5

Nara Terminal Station Building Of Kintetsu Electrical Railway

近鉄奈良ターミナルビル

March 18th, 2009

concept:

奈良遷都1300年に合わせ、1970年竣工の駅ビルの耐震補強と改装を実施。
広場に面する東側ファサードを全面ガラスとし、全体の塗装色も明るくしてイメージを一新した。

information:

竣工年: 1970/2009年
所在地: 奈良県 奈良市
用途: 事務所(旧ホテル)/展示場/店舗
建築面積: -
延床面積: 6,617㎡
階: 地上8階、地下1階、棟屋3階
構造: S造+SRC造

(photograph)
SS東京



concept:

In commemoration of the 1300th anniversary of the transfer of the national capital to the city of Nara, renovation and seismic reinforcement of a station building completed in 1970.
The east side facade facing the plaza was completely glazed, and the area was given a new image by repainting in brighter colors.

information:

year: 1970/2009
location: Nara, Japan
building type: Office/Exhibition Hall/Shop
BA: -
GFA: 6,617㎡
floor: 8F/B1F Penthouse3F
structure: S+SRC

(photograph)
SS Tokyo

Nagoya Terminal Building of Kintetsu Electrical Railway

名古屋近鉄ターミナルビル

February 28th, 2007

concept:

名古屋駅前周辺の再開発に合わせて1966年竣工の駅ビルを改装。
当初からのダブルスキンを利用して照明とサインを組み込み、ファサードを一新した。

information:

竣工年: 1966/2007年
所在地: 愛知県 名古屋市
用途: 駅コンコース/駐車場/店舗
建築面積: 1,590㎡
延床面積: 20,126㎡
階: 地上10階、地下3階、棟屋3階
構造: SRC造+S造

(photograph)
アーキフォトKATO



concept:

Renovation of a terminal building completed in 1966, in conjunction with redevelopment of the area around Nagoya Station.
The facade was renovated, incorporating lighting and signage while using the original double skin.

information:

year: 1966/2007
location: Aichi, Japan
building type: Station Concourse/Parking/Shop
BA: 1,590㎡
GFA: 20,126㎡
floor: 10F/B3F Penthouse3F
structure: SRC+S

(photograph)
Archi Photo KATO

SEIJO CORTY

成城コルティ

February 28th, 2006

concept:

小田急線連続立体交差事業によって地下化された「成城学園前駅」の上部に計画された商業施設。
自然・街・駅・商業が融合した心地よい都市建築のあり方を模索した。
施設名称“CORTY=街の中庭”はそんなコンセプトからきている。

information:

竣工年: 2006年
所在地: 東京都 世田谷区
用途: 商業施設(駅ビル)
建築面積: 7,951㎡
延床面積: 16,942㎡
階: 地上4階、地下1階
構造: S造一部RC造

award:

照明学会照明普及賞(2006)

collaboration:

小田急建設

>>*経堂コルティ (2011)

(photograph)
SS東京



concept:

As part of the multi-level junction project of the Odakyu railway line, the boarding platforms of the Seijogakuen-mae Station were moved underground.
SEIJO CORTY is a commercial facility located above the underground station.
It is an attractive blend of nature, town, station, and retail that proposes a new model for urban architecture.
The name of the facility, CORTY, is a reference to a courtyard in the city.

information:

year: 2006
location: Tokyo, Japan
building type: Commercial Facilities
BA: 7,951㎡
GFA: 16,942㎡
floor: 4F/B1F
structure: S/RC

award:

Lighting Installation Award(2006)

collaboration:

Daiwa Odakyu Construction

>>*KYODO CORTY (2011)

(photograph)
SS Tokyo

JR Central Towers

JRセントラルタワーズ

February 28th, 1999

concept:

東海道新幹線を軸とした国内経済活動の中枢を担うJR東海の本拠地JR名古屋駅に建つ超高層複合施設。
駅施設、百貨店等からなる基壇部の上に、ホテル、オフィスの二つのタワーがそびえる。
21世紀の名古屋を象徴するランドマークとなるよう計画した。

information:

竣工年: 1999年
所在地: 愛知県名古屋市
用途: 駅/百貨店/ホテル/事務所/駐車場
建築面積: 18,220㎡
延床面積: 410,000㎡
階: RC造+S造
構造: 地上54階、地下3階

award:

建築業協会賞 2002
中部建築賞
名古屋市都市景観賞
愛知まちなみ建築賞
グッドデザイン賞 2001
鉄道建築協会賞特別賞
照明普及賞

collaboration:

KPF
JR東海
大成建設

(photograph)
川澄・小林建築写真事務所:1-4/センターフォト:5-7



concept:

An ultra-high-rise mixed-use building at Nagoya Station, home base of the Japan Railway Tokai Shinkansen high-speed lines and other rail lines serving the core areas of Japan’s domestic economy.
At the base of the building are station facilities, a department store, and other services. Rising above are two towers containing a hotel and offices.
The facility is a landmark in 21st-century Nagoya.

information:

year: 1999
location: Aichi, Japan
building type: Station/Department Store/Hotel/Office/Parking
BA: 18,220㎡
GFA: 410,000㎡
floor: 54F/B3F
structure:RC+S

award:

Building Contractors Society Prize 2002
Chubu Architectural Award
Nagoya Urban Landscape Award
Aichi Urban Design Architecture Award
Good Design Award 2001
Association of Railway Architects Award, Special Prize
Lighting Installation Award

collaboration:

Kohn Pedersen Fox Associates
Central Japan Railway Company(JR Central)
Taisei Corporation

(photograph)
Kawasumi Kenji Kobayashi Photo Office:1-4/Center Photo:5-7

Odakyu Southern Tower / Shinjuku Southern Terrace

小田急サザンタワー・新宿サザンテラス

February 28th, 1998

concept:

小田急デパート-モザイク坂-小田急新宿ミロード-新宿サザンテラス-小田急サザンタワーと連なる施設郡は1973年に提案を行った「大通り構想」に基づくものである。
最南端に位置する小田急サザンタワーは、低層部が店舗、中層部が事務所、高層部がホテルである超高層建築。
新宿サザンテラスは小田 急線の上部に構築された人工地盤上に店舗などを配し、新宿駅南口に大きな人々の流れを生んでいる。

information:

竣工年・月: 1998年
所在地: 東京都 渋谷区
用途: ホテル/店舗/駐車場
建築面積: 3,773㎡
延床面積: 79,561㎡
階: 地上36階、地下4階
構造: SRC造+S造+RC造

award:

建築業協会賞特別賞(1999)
都市景観大賞

collaboration:

大成建設
小田急建設

>> *小田急ホテルセンチュリー サザンタワー

(photograph)
不詳


concept:

The series of facilities from the Odakyu Department Store through Mosaic Street, Odakyu Shinjuku Mylord, Shinjuku Southern Terrace and Odakyu Southern Tower was planned in the 1973 “Boulevard Concept”.
Odakyu Southern Tower is located at the southern edge of this concept.
It is an ultra-high-rise building with the low-rise section housing retail, the middle section offices, and the upper section a hotel.
Shinjuku Southern Terrace is a artificial ground over the Odakyu railway lines and houses retail and other functions.
It has created a large stream of pedestrian traffic from the southern exit of Shinjuku Station.

information:

year: 1998
location: Tokyo, Japan
building type: Hotel/Shop/Parking
BA: 3,773㎡
GFA: 79,561㎡
floor: 36F/B4F
structure:SRC+S+RC

award:

Building Contractors Society Prize, Special Prize(1999)
Urban Landscape, Grand Prize

collaboration:

Taisei Corporation
Daiwa Odakyu Construction

>> *Hotel Century Odakyu Southern Tower

(photograph)
Sutudio Sawada:1,2,5/SS Tokyo:4/Unknown:3

Toll Gates on Toh-mei Highway

高速道路トールゲート

February 27th, 1997

concept:

日本の高速道路の黎明期、弊社は土木・建築・工業デザインの融合ともいえるトールゲートを一手に手がけた。
1964年に最初に開通した名神高速道路のプレキャストコンクリートのタイプがその後標準化され全国で造られた。

information:

竣工年: 1964-1997年
所在地: 名神/東名/中央高速道路
用途: トールゲート
建築面積: ---
延床面積: ---
階: ---
構造: RC造/S造

(photograph)
新建築社写真部 荒井政夫



concept:

In the dawning era of expressways in Japan, Sakakura was entrusted with the design of toll gates – a function that combines civil engineering, architecture, and industrial design.
The precast concrete design for toll gates on the Toh-mei Highway, which opened in 1964 as Japan’s first expressway, later served as a standard for the entire country.

information:

year: 1964-1997
location: Tollgate
building type: Apartment/Library/City hall
BA: ---
GFA: ---
floor: ---
structure: RC/S

(photograph)
Shinkentiku-sha Photo Department Masao Arai