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Odakyu Shinjuku MYLORD

小田急新宿ミロード

February 28th, 1984

concept:

新宿駅南口に位置する複合商業施設。
小田急線駅舎の上部利用を含めた複雑な与条件に対して、西口からの人々の流れを内包しながらもシンプルな形態に集約することで、都市に開かれた建築となっている。

information:

竣工年: 1984年
所在地: 東京都新宿区
用途: 百貨店
建築面積: ---
延床面積: 20,058㎡
階: 地上11階地下2階
構造: SRC造

award:

商環境デザイン賞奨励賞

collaboration:

竹中工務店
小田急建設

(photograph)
SS東京:1/スタジオバウハウス:2,3



concept:

A mixed-use commercial building at the south exit of Shinjuku Station in Tokyo.
It complies with the complex conditions of the site, including use of the space over the Odakyu Railway station.
While receiving the flow of people from the west exit, it is resolved into a simple form that is open to the city.

information:

year: 1984
location: Tokyo, Japan
building type: Department Store
BA: ---
GFA: 20,058㎡
floor: 2F
structure:SRC

award:

JCD Design Award, Encouragement Prize

collaboration:

Takenaka Corporation
Daiwa Odakyu Construction

(photograph)
SS Tokyo:1/Studio BAUHAUS:2,3

Shinjuku Station West Building and Odakyu Department Store

新宿駅西口ビル・小田急百貨店本館

November 8th, 1970

concept:

新宿西口広場建設に合わせ計画された、駅および鉄道の軌道上を立体的に活用した商業建築物である。
外観はアルミのプレス成型パネルが使われており、建築主も設計者も異なる隣接するビルも同一のファサードとすることで西口広場とともに印象的な駅前空間を生み出している。

information:

竣工年: 1967年
所在地: 東京都 新宿区
用途: 駅/百貨店
建築面積: 6,206㎡
延床面積: 69,630㎡
階: 地上14階、地下2階
構造: SRC造

(photograph)
吉村行雄写真事務所:1/
新建築社写真部 荒井政夫:2/中村保:3



concept:

Planned together with the West Plaza of Shinjuku Station, a commercial building to utilize the space above the station and railway lines.
The exterior uses pressed aluminum panels for a uniform facade with the neighboring building, built by a different owner and designer.
Together with the West Plaza, the result is an impressive public space for Shinjuku Station.

information:

year: 1967
location: Tokyo, Japan
building type: Station/Department Store
BA: 6,206㎡
GFA: 69,630㎡
floor: 14F/B2F
structure: SRC

(photograph)
Yoshimura Yukio Photography Office:1/Shinkentiku-sha Photo Department Masao Arai:2/Tamotsu Nakamura:3

West Plaza of Shinjuku Station and Parking Lots

新宿西口広場及び駐車場

November 7th, 1970

concept:

新宿副都心に集中する様々な交通機関の利用者と、日々膨張する駅周辺の流動人口に対応することを目的として新宿西口広場が計画された。
地下駐車場に導く螺旋状の斜路とともに設けた吹抜け空間は、多くの人が行き来する地下広場に光と風を導く。

information:

竣工年: 1966年
所在地: 東京都 新宿区
用途: 駅コンコース/公共広場/駐車場/店舗
建築面積: -
延床面積: 70,610㎡
階: 地上3階、地下1階
構造: RC造

award:

昭和42年度 日本建築学会賞(業績)
日本都市計画学会石川賞(1968)
SDA賞
DOCOMOMO JAPAN

(photograph)
新建築社写真部 荒井政夫



concept:

The West Plaza was planned to respond the ever increasing mobile population around Shinjuku, a dense point of convergence for many transit lines.
The design creates a spiral slope to underground parking, and opens up a void to admit light and air for the underground plaza used by many pedestrians.

information:

year: 1966
location: Tokyo, Japan
building type: Station Concourse/Plaza/Parking /Shop
BA: -
GFA: 70,610㎡
floor: 3F/B1F
structure: RC

award:

Architectural Institute of Japan Award 1967
The City Planning Institute of Japan Award, Ishikawa Award (1968)
SDA Award
DOCOMOMO JAPAN

(photograph)
Shinkentiku-sha Photo Department Masao Arai

Idemitsu Filing Stations

出光興産給油所

November 3rd, 1970

concept:

今までの形態にとらわれず、皆それぞれ独自なものに、という施主の要望により全国各地の給油所53件を設計。
車の動線を考慮して柱や事務スペースを配置し、屋根をHPシェルや折板状とするなど、一つひとつを異なるデザインとした。

information:

竣工年: 1956-1962年
所在地: 豊島区/広島市/大阪市/尼崎市他
用途: 給油所
建築面積: ---
延床面積: ---
階: ---
構造: RC造

(photograph)
坂倉建築研究所



concept:

Responding to the client’s wish for unique designs untrammeled by conventions, 53 filling stations were designed for locations all over Japan.
Pillars and office spaces were arranged to facilitate entrance and exit by autos, and roofs were designed in unique shapes such as hyperbolic paraboloids and folded plates.

information:

year: 1956-1962
location: Tokyo/Hiroshima,/Osaka/Hyogo etc, Japan
building type: Gas Station
BA: -
GFA: -
floor: -
structure: RC

(photograph)
Sakakura Associates

Nankai Kaikan

南海会館

October 8th, 1970

concept:

南海電鉄本社、難波駅駅務関係諸機能、百貨店、食堂、銀行、大小3つの劇場を包含する複合ビル。
PSコンクリートの縦ルーバー、壁面やガラス面の外側の陶管グリルにより、長大なファサードに建物機能に応じた変化をもたせている。

information:

竣工年: 1957年
所在地: 大阪府 大阪市
用途: ホール/百貨店/事務所/店舗
建築面積: 4,928㎡
延床面積: 37,590㎡
階: 地上8階、地下2階
構造: RC造

(photograph)
新建築社写真部:多比良敏雄



concept:

A multi-purpose building to house the headquarters of the Nankai Electric Railway Co. , various functions related to Namba Station, a department store, cafeteria, bank, and three large and small theaters.
The long exterior facade has variations that respond to building functions, from vertical louvers in prestressed concrete to ceramic pipe grills on the exterior of walls and glass surfaces.

information:

year: 1957
location: Osaka, Japan
building type: Hall/Department Store/Office/Shop
BA: 4,928㎡
GFA: 37,590㎡
floor: 8F/B2F
structure: RC

(photograph)
Shinkentiku-sha Photo Department:Toshio Taira

Tokyu Kaikan

東急会館

January 1st, 1970

concept:

東急会館は、JR線、地下鉄線、京王帝都井の頭線のコンコース上に百貨店、東横ホールを持ち、JR線上を3層の跨線廊によって対面する旧館と結ぶターミナルビルである。
東京におけるターミナルビルを拠点とする都市改造手法の出発点となった。

information:

竣工年: 1954年
所在地: 東京都 渋谷区
用途: 百貨店
建築面積: 2,879㎡
延床面積: 29,924㎡
階: 地上11階、地下2階
構造: SRC造

award:

日本建築学会賞(建築業績)(1968)
日本都市計画学会石川賞 (1968)
SDA賞
DOCOMOMO JAPAN

(photograph)
A.D.A. EDITA Tokyo 二川幸夫:1/不詳 : 2



concept:

The Tokyu Kaikan is a terminal building for one of the largest transit stations in Tokyo.
Built over Japan Railway lines, subway lines, and the Keio Inokashira rail lines, it houses a department store and a large hall, and is connected to the old building on the opposite side via a three-story overpass over the Japan Railway lines.
It represents a point of origin for urban renewal in Tokyo around transit terminal buildings.

information:

year: 1954
location: Tokyo, Japan
building type: Department Store
BA: 2,879 sqm
GFA: 29,924 sqm
floor: 11F/B2F
structure: SRC

award:

Architectural Institute of Japan Award 1968
The City Planning Institute of Japan Award, Ishikawa Award (1968)
SDA Award
DOCOMOMO JAPAN

(photograph)
A.D.A EDITA Tokyo Yukio Futagawa:1/Unknown : 2